Fiscaal nieuws

Bijzonder uitstel van betaling: wat gebeurt er na 1 oktober 2020?

Bijzonder uitstel van betaling: wat gebeurt er na 1 oktober 2020? - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - Bent u ondernemer en heeft uw bedrijf betalingsproblemen door de coronacrisis? Dan kunt u nog tot 1 oktober 2020 voor 3 maanden bijzonder uitstel van betaling aanvragen, of een eerdere aanvraag verlengen. Loopt uw bijzonder uitstel af, dan moet u bij de eerstvolgende aangifte uw belasting weer op tijd betalen. Vanaf 1 januari 2021 begint de afbetaling van de openstaande belastingbedragen waarvoor u uitstel van betaling hebt gekregen. Daarvoor krijgt u ruim de tijd: 2 jaar.  

Het besluit om tot 1 oktober bijzonder uitstel van betaling aan te kunnen vragen, betekent dat de periode van uitstel uiterlijk eindigt op 1 januari 2021. Daarbij gaat de Belastingdienst ervan uit dat de coronacrisis de komende maanden niet verergert. Als de ontwikkeling van het coronavirus met nieuwe of verscherpte maatregelen daar aanleiding toe geeft, wordt hier opnieuw naar gekeken.

Bijzonder uitstel van betaling: wat gebeurt er na 1 oktober 2020? - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Bijzonder uitstel van betaling: wat gebeurt er na 1 oktober 2020?

Dinsdag 1 september 2020 - Bent u ondernemer en heeft uw bedrijf betalingsproblemen door de coronacrisis? Dan kunt u nog tot 1 oktober 2020 voor 3 maanden bijzonder uitstel van betaling aanvragen, of een eerdere aanvraag verlengen. Loopt uw bijzonder uitstel af, dan moet u bij de eerstvolgende aangifte uw belasting weer op tijd betalen. Vanaf 1 januari 2021 begint de afbetaling van de openstaande belastingbedragen waarvoor u uitstel van betaling hebt gekregen. Daarvoor krijgt u ruim de tijd: 2 jaar.  

 

Coronaregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb-ondernemers gaat door tot in 2021

Coronaregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb-ondernemers gaat door tot in 2021 - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - Mkb'ers die direct geraakt zijn door de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, kunnen ook na 1 oktober 2020 weer de Tegemoetkoming voor Vaste Lasten mkb (TVL) aanvragen. Ondernemers in onder meer horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetverlies een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 90.000 per 3 maanden.

De TVL-regeling wordt met 3 keer 3 maanden verlengd tot en met 30 juni 2021 en in die periode geleidelijk afgebouwd, zodat ondernemers tijd en ruimte hebben om zich aan te passen. De TVL is onderdeel van het nieuwe steun- en herstelpakket voor economie en arbeidsmarkt dat op 28 augustus 2020 is gepresenteerd.

Coronaregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb-ondernemers gaat door tot in 2021 - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Coronaregeling Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb-ondernemers gaat door tot in 2021

Dinsdag 1 september 2020 - Mkb'ers die direct geraakt zijn door de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, kunnen ook na 1 oktober 2020 weer de Tegemoetkoming voor Vaste Lasten mkb (TVL) aanvragen. Ondernemers in onder meer horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetverlies een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 90.000 per 3 maanden.

 

Verlenging NOW (tegemoetkoming loonkosten) met 9 maanden

Verlenging NOW (tegemoetkoming loonkosten) met 9 maanden - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - De NOW-regeling (Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ) wordt per 1 oktober 2020 met negen maanden verlengd, met drie keer drie maanden. In die periode wordt de NOW geleidelijk afgebouwd, zodat ondernemers en werkenden tijd en ruimte hebben om zich aan te passen.

In het eerste tijdvak komen bedrijven met een omzetdaling van ten minste 20% in aanmerking voor steun. Vanaf januari 2021 moet er sprake zijn van een omzetdaling van ten minste 30%.Het doel van de regeling blijft het ondersteunen van werk en inkomen, maar het wordt ook belangrijk dat bedrijven en werknemers zich aanpassen aan de huidige economische situatie. De tegemoetkoming aan bedrijven voor loondoorbetaling wordt in stappen afgebouwd. Tegelijk komt er ruimte voor werkgevers om de loonsom te laten dalen zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie.

Verlenging NOW (tegemoetkoming loonkosten) met 9 maanden - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Verlenging NOW (tegemoetkoming loonkosten) met 9 maanden

Dinsdag 1 september 2020 - De NOW-regeling (Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud ) wordt per 1 oktober 2020 met negen maanden verlengd, met drie keer drie maanden. In die periode wordt de NOW geleidelijk afgebouwd, zodat ondernemers en werkenden tijd en ruimte hebben om zich aan te passen.

 

Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - Het kabinet verlengt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) met negen maanden tot 1 juli 2021. Met de Tozo worden zelfstandig ondernemers ondersteund die vanwege de coronacrisis te maken hebben met derving van inkomsten en met liquiditeitsproblemen. Net als bij de NOW wordt deregeling gedurende de verlengingsperiode geleidelijk gerichter en wordt, waar dat nodig is, een voorbereiding op de nieuwe toekomst gestimuleerd. 

Per 1 oktober 2020 wordt in de Tozo 3 een beperkte vermogenstoets in de vorm van een toets op beschikbare geldmiddelen ingevoerd. Deze toets komt in aanvulling op de toetsen die in de Tozo 2 bestaan. De toets houdt in dat ondernemers met meer dan € 46.520 aan direct beschikbare geldmiddelen (zoals contant geld, bank- en spaarsaldo en aandelen, obligaties en opties e.d.) niet in aanmerking komen voor de Tozo 3. Ander vermogen,waaronder dat uit de eigen woning, afgeschermd pensioen, bedrijfspand, machines, zakelijke apparatuur en voorraden, wordt buiten beschouwing gelaten.

Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Dinsdag 1 september 2020 - Het kabinet verlengt de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) met negen maanden tot 1 juli 2021. Met de Tozo worden zelfstandig ondernemers ondersteund die vanwege de coronacrisis te maken hebben met derving van inkomsten en met liquiditeitsproblemen. Net als bij de NOW wordt deregeling gedurende de verlengingsperiode geleidelijk gerichter en wordt, waar dat nodig is, een voorbereiding op de nieuwe toekomst gestimuleerd. 

 

Borgstellingen en garantiefondsen

Borgstellingen en garantiefondsen - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - Maatregelen die bedrijven van liquiditeit kunnen voorzien blijven voor ondernemers beschikbaar. De verruiming van de Borgstelling MKB (BMKB-C) voor bedrijven die door de gevolgen van het coronavirus worden geraakt en daardoor in liquiditeitsproblemen komen, heeft een looptijd tot 1 april 2021. 

De coronamodule in de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO-C) en de regeling Klein Krediet Corona (KKC) hebben een looptijd tot en met 31 december 2020. Resterende middelen uit de subsidie aan Qredits uit het eerste noodpakket worden ingezet voor aanvullend uitstel van de aflossingsverplichting met rentekorting van zes maanden voor ondernemers in het bestaande klantenbestand voor wie dit noodzakelijk is.

Borgstellingen en garantiefondsen - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Borgstellingen en garantiefondsen

Dinsdag 1 september 2020 - Maatregelen die bedrijven van liquiditeit kunnen voorzien blijven voor ondernemers beschikbaar. De verruiming van de Borgstelling MKB (BMKB-C) voor bedrijven die door de gevolgen van het coronavirus worden geraakt en daardoor in liquiditeitsproblemen komen, heeft een looptijd tot 1 april 2021. 

 

Ook bij thuiswerken behouden werknemers recht op reisaftrek

Ook bij thuiswerken behouden werknemers recht op reisaftrek - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 1 september 2020 - In de inkomstenbelasting bestaat de mogelijkheid van reisaftrek voor woon-werkverkeer dat met het ovwordt afgelegd en waarvoor geen vergoeding van de werkgever wordt ontvangen. Sommige werknemers reizen veel minder naar hun werk vanwege het advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Daardoor hebben ze minder recht op reisaftrek, terwijl de kosten van een ov-abonnement mogelijk gewoon doorlopen. 

Daarom zal het kabinet voor het jaar 2020 de reisaftrek in de inkomstenbelasting toepassen alsof de werknemer zijn reispatroon van vóór de coronacrisis heeft voortgezet, onder de voorwaarde dat de reiskosten van de werknemer ongewijzigd zijn.

Ook bij thuiswerken behouden werknemers recht op reisaftrek - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Ook bij thuiswerken behouden werknemers recht op reisaftrek

Dinsdag 1 september 2020 - In de inkomstenbelasting bestaat de mogelijkheid van reisaftrek voor woon-werkverkeer dat met het ovwordt afgelegd en waarvoor geen vergoeding van de werkgever wordt ontvangen. Sommige werknemers reizen veel minder naar hun werk vanwege het advies om zoveel mogelijk thuis te werken. Daardoor hebben ze minder recht op reisaftrek, terwijl de kosten van een ov-abonnement mogelijk gewoon doorlopen. 

 

Aanvraag compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst nog niet mogelijk

Aanvraag compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst nog niet mogelijk - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 11 augustus 2020 - Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat het aanvragen van een vergoeding via de ‘Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst', waarschijnlijk in de loop van september mogelijk is. De compensatieregeling is voor klanten die eHerkenning alleen nodig hebben om in te loggen in het nieuwe portaal voor ondernemers. eHerkenning is niet gratis, vandaar een compensatieregeling.    

CompensatieDe regeling compenseert 1 eHerkenningsmiddel (Belastingdienst EH3-inlogmiddel) per organisatie per jaar. De machtiging aan een intermediair wordt niet gecompenseerd. De compensatie is op jaarbasis. De regeling start (met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2020 en duurt 2 jaar. U regelt dit bij 1 van de erkende leveranciers. Ook als hij al een inlogmiddel heeft en deze om wilt laten zetten. De vergoeding bedraagt ongeveer € 24: de prijs van een Belastingdienst EH3-inlogmiddel.

 

Aanvraag compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst nog niet mogelijk - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Aanvraag compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst nog niet mogelijk

Dinsdag 11 augustus 2020 - Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat het aanvragen van een vergoeding via de ‘Compensatieregeling eHerkenning Belastingdienst', waarschijnlijk in de loop van september mogelijk is. De compensatieregeling is voor klanten die eHerkenning alleen nodig hebben om in te loggen in het nieuwe portaal voor ondernemers. eHerkenning is niet gratis, vandaar een compensatieregeling.    

 

Verlenging behandeltermijn bezwaarschriften omzetbelasting

Verlenging behandeltermijn bezwaarschriften omzetbelasting - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Dinsdag 11 augustus 2020 - U krijgt mogelijk een brief waarin de inspecteur aankondigt dat hij niet binnen 6 weken na het einde van de bezwaartermijn een beslissing neemt. Dat komt door een toename van het aantal bezwaren, onder andere als gevolg van grote aantallen naheffingsaanslagen door de coronacrisis. De inspecteur schort de termijn op tot 20 augustus 2020.  

Het gaat om bezwaarschriften tegen de aanslag of beschikking omzetbelasting (OB) met dagtekening 28 mei 2020. Op grond van artikel 7:10, lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht maakt de inspecteur gebruik van de mogelijkheid de beslistermijn te verlengen met 6 weken.

Forse toenameVoor het aanvragen van bijzonder uitstel van betaling in verband met de coronacrisis, is het van belang om eerst de naheffingsaanslag af te wachten. Op de naheffingsaanslag is dan wel sprake van een betaalverzuimboete maar die wordt vernietigd. Hiervoor hoeft u niets te doen, maar dit leidde intern wel tot meer bezwaren om te behandelen. Door deze toename duurt de bezwaarbehandeling gevallen langer.

Daarnaast heeft de Belastingdienst door de coronacrisis veel meer ambtshalve aanslagen OB opgelegd dan gewoonlijk: 350.000 in plaats van 150.000. Dit geeft ook een extra piek in de verwerking van het aantal te behandelen bezwaarschriften tegen deze ambtshalve aanslagen.

Verlenging behandeltermijnDe Belastingdienst streeft ernaar binnen 6 weken te beslissen op bezwaar. Vanwege het grotere aantal bezwaren lukt dat op dit moment niet. Daarom schort de inspecteur de beslistermijn op de bezwaarschriften met dagtekening 28 mei 2020 op tot 20 augustus 2020.

 

Verlenging behandeltermijn bezwaarschriften omzetbelasting - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Verlenging behandeltermijn bezwaarschriften omzetbelasting

Dinsdag 11 augustus 2020 - U krijgt mogelijk een brief waarin de inspecteur aankondigt dat hij niet binnen 6 weken na het einde van de bezwaartermijn een beslissing neemt. Dat komt door een toename van het aantal bezwaren, onder andere als gevolg van grote aantallen naheffingsaanslagen door de coronacrisis. De inspecteur schort de termijn op tot 20 augustus 2020.  

 

Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar?

Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar? - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 2 augustus 2020 - Ondernemers en zzp'ers die het niet lukt om in de periode tussen 1 maart en 1 oktober 2020 te voldoen aan het urencriterium van 24 uur per week, kunnen aanspraak blijven maken op hun ondernemersfaciliteiten. Ook als u uw uren in deze periode niet kunt maken door de coronacrisis, zal de Belastingdienst er van uitgaan dat u deze uren wel heeft gewerkt.

In lijn hiermee wordt ook het urencriterium van 800 uren per kalenderjaar in de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid versoepeld. Waarbij in coronatijd er ook automatisch van uit wordt gegaan dat de betreffende ondernemers ten minste 16 uren per week aan hun onderneming hebben besteed.

Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, is ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen.

Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar? - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Houd ik recht op ondernemersfaciliteiten als ik niet kan voldoen aan het urencriterium van 1.225 uur per jaar?

Zondag 2 augustus 2020 - Ondernemers en zzp'ers die het niet lukt om in de periode tussen 1 maart en 1 oktober 2020 te voldoen aan het urencriterium van 24 uur per week, kunnen aanspraak blijven maken op hun ondernemersfaciliteiten. Ook als u uw uren in deze periode niet kunt maken door de coronacrisis, zal de Belastingdienst er van uitgaan dat u deze uren wel heeft gewerkt.

 

Ingangsdatum verplichte inschrijving UBO-register

Ingangsdatum verplichte inschrijving UBO-register - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Zondag 19 juli 2020 - Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben, in een zogeheten UBO-register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld.  

Het UBO-register maakt duidelijk wie het voor het zeggen heeft bij juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht. UBO staat hier voor de uiteindelijk belanghebbende. Op rijksoverheid.nl (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/ubo-register) vindt u uitgebreide informatie over onder andere voor wie de registratieplicht wel of niet geldt en waarom het UBO-register er is.

Meer (praktische) informatie over het UBO-register kunt u terugvinden op de internetsite van de Kamer van Koophandel.

Ingangsdatum verplichte inschrijving UBO-register - Copyright Thinkstock
© Thinkstock

Ingangsdatum verplichte inschrijving UBO-register

Zondag 19 juli 2020 - Vanaf 27 september 2020 zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die zeggenschap hebben, in een zogeheten UBO-register in te schrijven. Dit is het gevolg van Europese regels. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld.  

 

Adres

Vondellaan 51A
2332 AA Leiden

071 - 364 99 90

KvK-nummer: 28066010

Privacyverklaring

  

Route

Powered by YourSite

Aanmelden nieuwsbrief

Ongeldige of verlopen serial of ongeldige site